חדשות

פעילות אתגרית משפרת את התפקוד של ילדים על הרצף האוטיסטי )אונ' אריאל)

21/09/2015

המחקר  בדק לראשונה את השפעתה של פעילות אתגרית על תפקוד ילדים על רצף האוטיזם.

המחקר נערך ע"י תלמידות המחלקה להפרעות בתקשורת באוני' אריאל, ענבל ברודאי ושני איתן, בהנחיית פרופ' אסתר בן יצחק ובשיתוף של עמותת אתגרים (גב' שירה ורדי), משרד החינוך ואלו"ט (פרופ' דיצה צחור וגב' נעה גינוסר). המחקר בדק את השפעתה של פעילות אתגרית על תפקודם של ילדים על הרצף האוטיסטי. המחקר מצא כי ילדים שהשתתפו בפעילות אתגרית הראו שיפור במדדים שונים כמו תקשורת, מוטיבציה, מודעות וכן נמצאה הפחתה בהתנהגות חזרתית האופיינית בילדים אלו. מתוצאות המחקר ניתן להסיק שפעילות זו צריכה להילקח בחשבון כחלק מהטיפול לילדים על הרצף האוטיסטי.

מחקרים שנעשו בעבר הוכיחו כי פעילות אתגרית מסייעת לאנשים רבים המתמודדים עם לקויות/מגבלות שונות כמו סכיזופרניה,  הפרעה שכלית מתונה, הפרעות אישיותיות, ואף למכורים לאלכוהול. פעילות אתגרית מספקת הזדמנות לאינטראקציה חברתית, עבודת צוות, תקשורת, מוטוריקה, ביטחון עצמי, מיקוד, ופתרון בעיות. פעילות זו גם מעודדת לאחריות אישית, משפרת מיומנויות תקשורת חברתית ומסוגלות עצמית. 

 

במחקר הנוכחי  נבדקה השפעתה של פעילות אתגרית על ילדים על הרצף האוטיסטי. התחומים שנבחנו הינם חומרת האוטיזם (מודעות, התנהגויות חזרתיות, תקשורת, קוגניציה ומוטיבציה), התנהגות מסתגלת (תפקודים יומיומיים, חברתיים ותקשורתיים), ועמדת הגננת לגבי המסוגלות העתידית של הילדים (האופן בו הגננת רואה את פוטנציאל התקדמותם של הילדים בעתיד הקרוב והרחוק).

 

במחקר לקחו חלק 51 ילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי, משבעה גנים תקשורתיים בתל אביב של משרד החינוך. הגנים חולקו אקראית לקבוצת מחקר וקבוצת ביקורת. קבוצת המחקר עברה התערבות של 13 מפגשי פעילות אתגרית חד שבועיים, ע"י מדריכים מקצועיים מעמותת 'אתגרים'.. המחקר אושר ע"י המדען הראשי של משרד החינוך ונערך בהתאם לסטנדרטים אתיים נאותים. קבוצת הביקורת קיבלה רק את הטיפוליים המקובלים ללא ההתערבות הנוספת של פעילות אתגרית עבור כל אחד מהנבדקים, בשתי הקבוצות, מילאה הגננת שאלונים להערכת תפקוד וחומרת התסמינים האוטיסטיים לפני תקופת ההתערבות של הפעילות האתגרית ואחריה.

 

הפעילות האתגרית כללה בין היתר טיפוס על סולמות, שימוש במעלית חבלים אשר משלבת פעילות קבוצתית, כשילד אחד מחובר עם רתמה לחבל עם גלגלת שנמצאת בראש עץ ושאר הילדים מושכים אותו מעלה, הליכה על חבלים הקשורים לעצים, שימוש בערסל תלוי ונדנדת חבלים גבוהה.

המחקר מצא כי בנוסף לעובדה שפעילות אתגרית משפרת ומונעת החמרה בחומרת האוטיזם במדדים מגוונים, ילדים על הרצף האוטיסטי בעלי תפקוד גבוה מצליחים להפיק תועלת רבה יותר מהפעילות האתגרית ולהכליל את המיומנויות הנרכשות בחיי היומיום, יותר מאשר בעלי התפקוד הנמוך.

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2024 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני