מאמרי מערכת

תוצאות מעקב אחר תינוקות שנולדו לפני שבוע 32 של ההיריון והשתתפו בתוכנית הערכה וטיפול התפתחותי אישי/מאת ד''ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

03/05/2009

המחקר המבוקר-אקראי הנוכחי בדק את השפעת תוכנית הערכה וטיפול התפתחותי אישי על הגדילה ועל התפתחות קוגניטיבית, פסיכומוטורית ונוירומוטורית לאחר שנה ושנתיים בתינוקות, שנולדו לפני שבוע 32 של ההיריון.

 

התינוקות חולקו אקראית תוך 48 שעות מהלידה להשתתף בתוכנית הערכה וטיפול התפתחותי אישי (קבוצת ההתערבות) או לקבוצת טיפול התפתחותי בסיסי (קבוצת הביקורת). בגיל מתוקן של שנה ושנתיים, נמדדה גדילת הילדים ובוצעו בדיקות נוירולוגיות מתוקננות. התפתחות נפשית ופסיכומוטורית הוערכו גם הן תוך שימוש בגרסא ההולנדית של סקאלות Bayley להתפתחות התינוק. תוצאה נוירולוגית, אינדקס התפתחות פסיכומוטורית וניקודי אינדקס התפתחות נפשית שולבו כמדד תוצאה כולל.

 

168 תינוקות השתתפו במחקר (84 בקבוצת ההתערבות ו-84 בקבוצת הביקורת). 4 תינוקות (3 בקבוצת ההתערבות ואחד בקבוצת הביקורת) הוצאו מהאנליזה מאחר ואושפזו או מתו ב-5 הימים הראשונים לחיים, כך שבאנליזה הסופית נכללו 164 תינוקות שהתאימו לקריטריוני ההכללה במחקר. תמותה בבית החולים הייתה 8 מתוך 81 התינוקות בקבוצת ההתערבות ו-3 מתוך 83 התינוקות בקבוצת הביקורת. בגיל שנה הוערכו 148 ילדים (70 בקבוצת ההתערבות ו-78 בקבוצת הביקורת) ובגיל שנתיים הוערכו 146 מהתינוקות (68 בקבוצת ההתערבות ו-78 בקבוצת הביקורת).

 

לא נמצא הבדל משמעותית בגדילה בגיל מתוקן של שנה ושנתיים. בנוסף, לא נמצא הבדל משמעותי בתוצאות נוירולוגיות או בהתפתחות נפשית ופסיכומוטורית בגיל שנה ושנתיים. כשנעשה שילוב של תוצאה נוירולוגית, אינדקס התפתחות נפשית ואינדקס התפתחות פסיכומוטורית עדיין לא נמצא הבדל משמעותי.

 

לסיכום, תוכנית הערכה וטיפול התפתחותי אישי לא הדגימה אפקט על גדילה או התפתחות נוירולוגית, נפשית או פסיכומוטורית בגיל שנה ושנתיים של תינוקות, שנולדו לפני שבוע 32 של ההיריון. משך ההתערבות לא היה קשור עם תוצאה נוירולוגית או התפתחותית.

  

PEDIATRICS Vol. 123 No. 4 April 2009, pp. 1081-1087 

הערות עורך:

לצערנו, למרות שתכניות כאלה לרב נידונות להצלחה כלשהי בשיפור ההתפתחות, כנראה שבמקרה הנוכחי לא כך הדבר.

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2024 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני