בכתבות קודמות הסברתי את עקרונות ההערכה הגריאטרית והדגשתי כי מבין המבחנים והאומדנים המצויים, שלושה הם החיוניים ביותר לעבודתו השוטפת של כל רופא בקהילה: הערכת הסכנה לנפילות, זיהוי ירידה קוגניטיבית וגילוי תזונה לקויה. ואומנם יש להדגיש כי יהיו אלה מומחים לרפואת המשפחה, פנימאים או רופאים כלליים, חובה עליהם, כרופאים ראשוניים בקהילה להיות ערים לבעיות השכיחות הללו. לצורך זה הם חייבים לשלוט בשיטות ההערכה הבסיסיות לשלושת המצבים, לדעת לזהותם, לתעד את התפתחותם, ולנקוט באמצעים למניעתם. למטרה זו הסברנו בכתבות קודמות כיצד להעריך את הסיכון לנפילות וכיצד להעריך סיכון לירידה תזונתית. כעת נסביר את הנושא של ההערכה הקוגניטיבית.
ליקוי קוגניטיבי מתחיל להסתמן כבעיה נפוצה כבר אחרי גיל 60 – כאשר השכיחות היא בסביבות 1% ושכיחות זו מוכפלת מדי חמש שנים. בגיל 80 שעור ההפרעות הקוגניטיביות מגיע ל- 40% - 30.
האמת היא שבין הקשישים הפונים לרופאי הקהילה יש לא מעטים שמתלוננים על ירידה קוגניטיבית, בעיקר בזיכרון. לצד הניסיון להרגיע את המטופלים ולהסביר כי, כשם שיש ירידה ביכולות אחרות, גם ירידה מסוימת בזיכרון היא אפשרית בגיל הגבוה , הרי זו הזדמנות טובה לבצע מבחן קוגניטיבי ראשוני. לא נכנס כאן לדיון בדבר דרגות העידון של מבחנים קוגניטיביים שונים - די אם נציין כי למעלה משלושים שנות שימוש במבחן ע"ש פולשטיין (המכונה גם - Mini Mental State Examination -MMSE) הוכיחו כי הוא הנפוץ והשימושי ביותר. המבחן הזה כולל 30 שאלות השייכות לשש קטגוריות: התמצאות, רישום, קשב וחישוב, זיכרון לטווח קצר, שפה ויכולת ויזואלית מוטורית.
לאחר הדרכה בסיסית וניסיון קצר – כל רופא או אחות רוכשים את היכולת להעביר מבחן זה ביעילות בתוך כ- 10 דקות. המהימנות והתקפות שלו גבוהים יחסית. על כל תשובה נכונה ניתנת נקודה אחת. הישג של פחות מ- 24 נקודות מצביע על ירידה קוגניטיבית. מבחן זה תורגם לשפות רבות וקיימת כמובן גרסה בעברית שנביא בסיום כתבה זו.
במדינת הגירה כמו ישראל קשיי שפה עלולים להשפיע על איכות עריכת ה- MMSE. לצורך זה קיימת חלופה המכונה מבחן השעון. הנבדק מתבקש לצייר שעון – כולל העיגול; לצייר את הספרות המציינות את השעות, את המחוגים ואף לציין שעה מסוימת שהבוחן מבקש. נמצאה התאמה גבוהה בין תוצאות מבחן ה- MMSE לבין מבחן השעון.
הנה כי כן – באמצעים פשוטים ונגישים לכל, אפשר לערוך מבחן קוגניטיבי. עבור חלק מן הנבדקים – שיעמדו בהצלחה במבחן זה, הוא יהיה חשוב כדי להפיג חששות ובעבור אחרים תהיה זו התחלה לבירור קליני, לחיפוש סיבה הפיכה ולטיפול ומעקב.
בימים אלו נמצא המערך הרפואי בקהילה בתנופת בנייה של השירות הגריאטרי. ברוב אזורי השירות של הקופות יכולים הרופאים הראשוניים להתייעץ עם מומחים לגריאטריה כאשר נחוץ בירור לירידה קוגניטיבית במקרה של סכנה לנפילות או חסך תזונתי.
FOLSTEIN test - M.M.S.E.
על כל שאלה שהתשובה עליה נכונה מקבל הנבדק נקודה אחת.
על תשובה שגויה יקבל 0 נקודות (ס"ה עד 30 נקודות).
יש לצפות לפתולוגיה מנטלית כאשר הניקוד לא עובר 24 נקודות.
שם החולה ____________ת.ז. _________תאריך _______מחלקה _____
1. התמצאות
תאריך ___
שנה ___
חודש ___
יום בשבוע ___
עונת השנה ___
שאל: איפה אתה נמצא ___
שם ביה"ח ___
קומה ___
ישוב __
ארץ ___
2. REGISTRATION
אמור שלוש מילים ובקש מהנבדק
לחזור עליהן.
___
___
___
3. ATTENTION /CALCULATION
בקש מהנבדק להפחית ב- 7
ולהתחיל במספר 100:
'93' ___
'86' ___
'79' ___
'72' ___
'65' ___
4. RECALL
בקש מהנבדק לחזור על 3 המילים
מסעיף 2:
___
___
___
5. שפה
הראה לנבדק ושאל מה זה:
שעון ___
עפרון ___
6. REPETITION
בקש מהנבדק לחזור על המשפט:
"בלי שאלות, ספקות והיסוסים".
___
7. STAGE COMMAND
שים לפני הנבדק ניר לבן ואמור:
קח את הניר ביד ימין, קפל אותו
לחצי ושים אותו על הרצפה.
קח ___
קפל ___
שים ___
8. קריאה:
כתוב "עצום את העיניים"
ובקש מהנבדק לקרוא ולבצע את
הוראת הכתוב.
___
9. כתיבה:
בקש מהנבדק שיכתוב משפט.
___
10. בבקשה : העתק! ___
סה"כ ____