מאמרי מערכת

10,000 $ בשנה משקיעות חברות התרופות בממוצע על כל רופא - המלצה לעיון בכתבת תחקיר בדהמרקר

11/04/2008

בכתבת תחקיר שפורסמה השבוע בדהמרקר ע"י רוני זינגר הוצגו נתונים שונים על היקף וסוג ההשקעות השיווקיות שמבצעות חברות התרופות בקרב חברי הקהיליה הרפואית.

מדובר כמובן בפעילויות הכרוכות ברגישות על רקע אתי, ולצורך כך התייחסו לאספקטים הללו בכתב הפרופ' אבינועם רכס ופרופ' יהודה שיינפלד.

בכתבה הוצגו גם נתוני הסקר שהרצנו כאן באי-מד באשר למידת האימון שמעניקים הרופאים למידע הנמסר להם ע"י חברות התרופות.

לכתבה המלאה

הערת המערכת: אחת השאלות המעניינות שבהן הכתבה לא עסקה היא מידת האפקטיביות והיעילות של אותן השקעות לא מבוטלות. להערכתנו, מרבית החברות בתעשייה עדיין משקיעות שיעור מאוד גבוה מתקציביהן בפעילות התעמולה הרפואית. עלות ביקור ממוצע של נציג רפואי אצל רופא מוערכת בטווח של  בין 100 ל-150 ש"ח. כשלוקחים בחשבון שמרבית הפגישות הן של דקות ספורות, אזי מדובר בעלות מאוד מאוד גבוהה לפגישה כזו שבה ניתן היה להעביר מידע מאוד מוגבל ומצומצם בהיקפו.

קיימות כיום שיטות ודרכים המאפשרות העברת מידע ומסרים ברמת יעילות דומה ולעיתים אף גבוהה יותר, בעלות של פחות מ-5% מהעלות של ביקור התעמלן, ובהן נכלל שימוש במדיה תקשורתית כתובה, טלפונית או אלקטרונית.

למרות זאת, נראה שמרבית החברות מעניקות דרגת חשיבות רבה מאוד לפגישה של נציגם עם הרופא וממשיכות לרכז את מרבית משאביהן בערוץ זה. האם זה בגלל שיש להן מידע מבוסס או שזה כוח ההרגל ? האמת שאפשר היה לצפות שדווקא חברות התרופות ש"לא זזות" ללא מחקרים קלינים מבוססים יערכו גם מחקרים שיבחנו יעילות של ערוצי שיווק ותקשורת הפונים לקהל הרופאים...החדשות הטובות הן שחברות התרופות העלו לאחרונה את היקף ההשקעות במחקרים בישראל, כפי שדווח בכתבה נוספת בדהמרקר...ראו כאן.

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2024 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני