מאמרי מערכת

קדימה הגמלאים !/מאת בועז גנזבורג, עורך מדור שיווק רפואי

28/03/2006

בשעת כתיבת שורות אלה כאשר אנו שומעים כי הגמלאים עומדים להיות כנראה הפתעת הבחירות הללו, רצינו גם לאמר כמה מילים על גמלאים אחרים...ואנו מתכוונים לתרופות הגמלאיות...

תופעה מוכרת וידועה בשוק התרופות הישראלי, אולי גם העולמי, שלאחר מס' שנים שתרופה מסויימת "מככבת" משלב מסויים (שקשור לאיבוד הפטנט או תרופות מדור חדש המופיעות בשוק), החברה המשווקת קוטעת באופן חד למדי את כל התמיכה השיווקית בתרופה.

לעיתים קרובות מדובר בתרופות שעדיין מוכרות הרבה, גם כמותית וגם כספית, כך שיש עדיין אפשרות כלכלית והגיון פיננסי לתמוך בתרופות אלה. האם יש גם הגיון שיווקי ? נראה לנו שבהרבה מקרים - התשובה הא חיובית. כמובן שצריך לדבר אז על פעילות שיווקית/פירסומית תחזוקתית בלבד שתשיג שמירת מודעות והיקף שוק תוך שימוש בתקציבים צנועים.

נדמה לנו, שאסטרטגיה כזו עשוייה להיות עם עלות/תועלת שיווקית טובה מאוד. לא מעט רופאים מציינים שכאשר הם עדיין רואים כי תרופה ותיקה מקבלת איזשהו טיפול ואיזכור שיווקי, התחושה שלהם היא ש"יש מי שעומד מאחורי התרופה", ושיש הצדקה ו"לגיטמציה" להמשיך ולעשות שימוש בתרופה.

גם אם מדובר כבר בתרופה גנרית, לגורמים המובילים בשוק עשוי להיות כדאי להמשיך ולתמוך במותג וב"מולקולה". ניתן לעשות זאת יחסית בעלויות נמוכות, בעיקר אם עושים שימוש בערוצי פרסום יעילים כמו עתונות, אינטרנט וחומר תזכורתי בתעמולה - והאפקט על שמירת היקף המכירות לאורך יותר זמן עשוי להיות מספיק כדי לכסות את העלויות הנמוכות יחסית.

נקודה מעניינת נוספת שראוי לקחתה בחשבון היא שדווקא מצד קופות החולים צריך להיות עניין ורצון להמשיך לתמוך בתרופות הותיקות יותר, שמן הסתם הן זולות ומספקות יחס עלות/תועלת אטרקטיבי ברוב המקרים . כך שיוזמה של פעילויות לשימור מותג ולתמיכה ב"מולקולה" עשויות להתקבל בחיוב ע"י קופות החולים, ולזכות לשיתוף הפעולה שלהן גם ברצון שלהם להפיץ את המידע והמסרים לציבור הרופאים.

בקיצור, כמו הגמלאים בבחירות, אשר מוכיחים כנראה שהחיים (הפוליטיים) לא נגמרים בגיל הפנסיה, גם לתרופות הגימלאיות יכולה להיות אולי עדנה ותקומה...למקום ריאלי בשוק...

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2024 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני