חדשות

גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם עלולים לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי בחולי סכיזופרניה (JAMA Psychiatry)

12/03/2021

 

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry עולה קשר הדוק בין גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ובין ליקוי קוגניטיבי גלובאלי בחולי סכיזופרניה.  החוקרים מצאו כי תסמונת מטבולית, יתר לחץ דם וסוכרת מלווים בתפקוד גרוע יותר בתחומים קוגניטיביים ספציפיים, כולל קשב/ערנות, פתרון בעיות, מהירות עיבוד מידע, למידה מילולית וחזותית.

 

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הפרעה בתפקוד קוגניטיבי ובין גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וליקוי קוגניטיבי בחולי סכיזופרניה. הם ערכו סקירה שיטתית במאגרי Embase, Scopus, MEDLINE, PubMed ו-Cochrane לזיהוי מחקרים להערכת תפקוד קוגניטיבי בחולים עם סכיזופרניה או הפרעה סכיזואפקטיבית, בחנו את הקשר בין גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ובין התוצאות והשוו את התוצאות הקוגניטיביות של חולים עם סכיזופרניה או הפרעות סכיזואפקטיביות עם ובלי גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. התוצא העיקרי היה התפקוד הקוגניטיבי הגלובאלי.

 

הסקירה כללה 27 מחקרים, אשר כללו בסך הכול 10,174 חולים עם סכיזופרניה.

 

חסרים קוגניטיביים גלובאליים היו חמורים יותר משמעותית בחולי סכיזופרניה עם תסמונת מטבולית (13 מחקרים, גודל השפעה של 0.31, p=0.001), סוכרת (8 מחקרים, גודל השפעה של 0.32, p<0.001), או יתר לחץ דם (5 מחקרים, גודל השפעה של 0.2, p<0.001). עוד מדווחים החוקרים על חסרים גדולים יותר, אך לא מובהקים סטטיסטית, בחולים עם השמנה, עודף משקל ותנגודת לאינסולין.

 

תפקוד גרוע יותר בתחומים קוגניטיביים ספציפיים נקשר עם הפרעה בתפקוד קוגניטיבי וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחמישה תחומים - כולל קשב/ערנות, סיבתיות ופתרון בעיות, מהירות עיבוד, למידה מילולית ולמידה חזותית - בחולי סוכרת (טווח גדלי השפעה בין 0.23 עד 0.40) ובארבעה מהתחומים בחולים עם תסמונת מטבולית (טווח גדלי השפעה בין 0.15-0.40) ויתר לחץ דם (טווח גדלי השפעה בין 0.15 עד 0.27).

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה השיטתית ומטה האנליזה מעידים כי תסמונת מטבולית, סוכרת ויתר לחץ דם קשורים בקשר מובהק סטטיסטית עם ליקוי קוגניטיבי גלובאלי בחולי סכיזופרניה.

 

JAMA Psychiatry 2021

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2024 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני