חדשות

תוצאות מבטיחות לטיפול מבוסס מציאות מדומה במסגרת שיקום לאחר חבלת ראש (מתוך כנס מטעם ה- World Congress of Neurology)

04/10/2013

 

טיפול המבוסס על משחקי מציאות מדומה באמצעות מדריך הביא לשיפור אמיתי ביכולת הקואורדינציה של חולים לאחר חבלת ראש טראומטית ולשיפור חסרים ביציבה ובקואורדינציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס מטעם ה- World Congress of Neurology.

 

החוקרים מסבירים כי הטיפול המבוסס על משחקי מציאות מדומה יכול להתבצע בבית ובנוסף לטיפולי פיזיותרפיה קונבנציונאליים. המשובים מהחולים היו חיוביים מאוד.

 

טיפול המבוסס על מציאות מדומה כולל סדרה של תרגילי מציאות מדומה ומשחקים אינטראקטיביים, המכוונים לבעיות יציבה וקואורדינציה. הדבר נעשה באמצעות מערכת Xbox Kinect של מייקרוסופט, היכולה לתעד את תנועות החולה. מאחר והחולים לא ראו תחילה בגישה המבוססת על משחקים כטיפול אמיתי, החוקרים יצרו מדריך על המסך שיוביל אותם (PIA או Personal Instructional Avatar).

 

כל מחזור טיפול בן 55 דקות כלל הכרת המדריך, לאחר מכן 15 דקות של אימונים בהם המשתתף ביצע תרגילים שהמדריך הדגים לשיפור הקואורדינציה, ישיבה מאוזנת וקואורדינציה בין העין והראש. לאחר מכן, בוצעו במשך עשר דקות תרגילים בישיבה עם אובייקט לשיפור הקואורדינציה בין העין והראש, קיבוע מבט, וקואורדינציה בזמן עבודה עם האובייקט. לסיום, המדריך הוביל את המשתתף העומד במשך 20-25 דקות בביצוע משימות שנועדו לשפר את שיווי המשקל הסטאטי והדינאמי, קואורדינציה בין הגו והזרוע, דיוק בהנעת הזרוע וגמישות.

 

המחקר בשלב 2 נערך בשלושה אתרי וכלל 15 חולים (9 גברים), בגיל ממוצע של 33 שנים, עם היסטוריה של חבלת ראש טראומטית כ-4 שנים מוקדם יותר. החולים עברו הערכות באמצעות מגוון מדדים להערכת שיווי המשקל, יציבה, אטאקסיה ויכולת תפקודית וכן עברו הערכה באמצעות שאלון מיני-מנטל.

 

המחקר כלל שני מבחנים שנערכו במרווח של 2-4 שבועות, 15 מפגשי משחקי-וידיאו במהלך 5-6 שבועות ולאחר מכן מבחן נוסף  וחזרה עליו לאחר 4 שבועות.

 

החוקרים מדווחים כי בשלושה מבין ארבעה כישורים שנבחנו חל שיפור משמעותי, ובכל המקרים השיפור עלה על השינוי המינימאלי הניתן לזיהוי.  החולים זכו לשיפור ביכולת היציבה, שיווי המשקל והנעת הזרוע לפי המבחן שבוצע לאחר ההתערבות, כאשר שיפורים אלו נותרו במלואם או בדרגה מסוימת גם ארבעה שבועות לאחר סיום ההתערבות. התחום היחידי בו לא חל שיפור הוא אטאקסיה.

 

בחלק מהמקרים ניתן לבצע את הטיפול בבית, כאשר החוקרים ביססו קריטריונים מינימאליים לשיווי משקל, יציבה, מדדי מיני-מנטל, המסייעים בהערכת ההתאמה של הטיפול הביתי.

 

החוקרים מתכננים לערוך מחקר קליני גדול להערכת התועלת של טיפול המבוסס על משחקי מציאות מדומה ולפתח מערכת שתהיה זמינה על דיסק או באמצעות רישום באינטרנט.

 

מתוך כנס מטעם ה- World Congress of Neurology

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2024 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני